Transferimi dhe copëtimi i lipsaneve të shenjta:
Në tre shekujt e parë të krishterët duke shfaqur respektin e tyre
përkundrejt lipsaneve të shenjta i karakterizuan ato “më me vlerë se
gurët e çmuar”, prandaj dhe bënin çdo përpjekje për t’u rënë në dorë nga
duart e përndjekësve dhe në vazhdim ti vendosnin në një vend të
përshtatshëm nga ku bëheshin dhe objekt nderimi.
U vu re se nuk kemi dëshmi në
tre shekujt e parë nga ku të dukej se lipsanët e martirëve kishin fuqi
të veçanta mbinatyrore për të kryer vepra mrekullibërëse. Të krishterët
besonin se vetëm trupat e gjallë (në jetë) kishin një shumëllojshmëri
fuqish të mbinatyrshme siç edhe në rastin e Shën Polikarpit kur trupi i
tij nuk digjej nga zjarri. Për këtë të krishterët besonin edhe se fuqia
që kishte martiri i gjallë ruhej dhe në lipsanin e tij, prandaj dhe
besimtarët e Izmirit kishin dëshirë të merrnin lipsanin e martirit dhe
të “kungonin” trupin e tij të shenjtë.
Para shekullit të
katërt të krishterët nderonin lipsanet e martirëve, sepse i përkisnin
personave Krishtmbajtës dhe hirmbajtës (Pnevmatofore). Mendimi se
lipsanet e shenjta mbartin fuqi të mbinatyrshme dhe se me ato mund të
kryhen mrekulli, bëhet më tepër i dukshëm në shekullin e katërt.
Duhet të theksojmë se këto mendime si p.sh., lipsanet e shenjta janë
mbajtës fuqie të mbinatyrshme, nuk i kultivoi vetëm populli i thjeshtë,
por dhe shumë Etër dhe Mësues të Kishës. Shën Vasili i Madh na mëson se
“Ai që prek kockat e martirit merr prej shenjtërisë që gjendet në trupin
e tij të hirshëm”. Ndërsa Shën Joan Gojarti do të theksojë se, jo vetëm
shpirti, por edhe trupi i martirit ka marrë me martirizimin e tij “ hir
të bollshëm”. Shën Joan Gojarti i emërton lipsanet “Dhurata të mëdha
të Perëndisë dhe thesare të paçmuara, burim shërimesh shpirtërorë,
pasuri thesaresh të paprishshme dhe lumenj hiresh”. Për më tepër Shën
Grigori i Nisës do të na mësojë se të gjithë trupat e njerëzve përbëhen “
nga e njëjta mbrujtje”, por trupi i martirit “ nëpërmjet marterizimit i
mbushur me hir bëhet i lavdëruar”.
Gjatë transferimit të
martirëve në një vend tjetër dhe në copëtimin e tyre të parë, kishte si
fillim mendime rezistuese. Përfundimisht, u fuqizuan ato mendime që
lejonin dhe transferimin dhe copëtimin e lipsaneve. Për moscopëtimin e
tyre mbizotëronte mendimi që vinte si shkak i bindjes në ngjalljen e
trupit. Besimi i popullit, i cili nuk lejon të ngacmohet i vdekuri në
varr u detyrua të tërhiqet nga dëshira në rritje e më shumë për
filaktotë kristiane ( hajmali të krishtera).
E Drejta Romake
në lidhje me të shenjtat ndaloi hapjen e varreve dhe kjo përbënte
pengesë për lartësimin (ngritjen) e lipsaneve.
Përfundimisht, nuk
funksionuan urdhërimet. Në Romë dhe në Selanik nuk u bë copëtimi i
lipsaneve. Veçanërisht për lipsanin e Shën Dhimitrit, Librat e
Mrekullive referojnë se Perandorët Justiniani I dhe Mavriqi kërkuan të
marrin pjesë të lipsaneve të Shën Dhimitrit për t’i transferuar në
Konstandinopojë. Megjithëse kjo kërkesë ishte frut i shpresëtarisë
kundrejt martirit, dhe Selanikasit e pranuan ta përmbushnin atë “ me
himne, me lambadha dhe temjan.”, por u penguan nga shenjtori. Stavraki
duke interpretuar këtë dëshirë të perandorit në engomio, këngë që i
thurr Shën Dhimitrit, thotë se perandori besonte se Perandoria ishte e
sigurtë në qoftë se midis lipsaneve të shenjtorëve të ndryshëm kishte
dhe një pjesë të lipsanit të Shën Dhimitrit. E njëjta gjë ekziston dhe
në kërkesën e Mavriqit, por Selaniku duhej ta ruante lipsanin e shenjtit
të pazhvarrosur për mbrojtjen e tij nga mësymjet e vazhdueshme të
barbarëve.
Augustini i Hirshëm qorton murgjër që shisnin
lipsanet e martirëve, gjë që do të thotë se bëhej copëtimi i tyre. Në
Lindje u bë realitet në 354-n transferimi i lipsanit të martirit Vavila
nga Antiokia në Dafni. Bëhet fjalë për transferimin e të gjithë trupit.
Pak më vonë fillon me shtrirje të gjerë gjetja dhe lartësimi i kockave
të martirëve. Ambrozi i Milanos, zbuloi trupat e Gjervasit, Protasiut,
Nazariut dhe Kelsit dhe i transferoi në një tempull. Në Babiloni u
gjendën varret e Shën Vitalit dhe Agrikolës. Kirilli i Aleksandrisë
drejtoi një transferim të ngjashëm të lipsaneve të Kirit dhe Joanit nga
Aleksandria në Minutidha në tempullin e Isidës. Këtu bëhet fjalë si dhe
në rastin e Shën Vavilës për një përpjekje zëvendësimi të adhurimit
idhujtar të Isidës dhe aty të Apolonit. Zbulimi më i famshëm i varrit të
Martirit është ai i Shën Stefanit në Jerusalem të vitit 415.
Nderimi i lipsaneve të shenjta nuk ishte i larguar nga qëllimet e
dobisë. Në vend të filaktove dhe të tjera lloje hajmalish, të cilat i
karakterizonin të krishterët si mjete demoniake, ranë në sy avash-avash,
filaktotë kristiane që kishin një fuqi ruajtëse, qoftë me bekim, qoftë
me prekje. Përhapja e zakonit të filaktove u shtua akoma më shumë në të
gjitha zonat. Më shtimin e numrit të besimtarëve rritej dhe zelli për
paisjen me filakto. Filaktotë e krishtera përbëjnë rritje të shfaqjeve
nderuese për lipsanet e shenjta.
Transferimi i martirëve të
paprishur në kishat e qyteteve kishte jehonë të madhe. Disponimi i
varrit të martirit me lipsane poshtë tryezës së shenjtë apo mbrapa saj,
konsiderohej më e mira për tempullin. Asnjë nuk donte që t’i mungonin
këto lipsane. Kështu, grupe njerëzish të cilët nuk kishin martirë të
tyre kërkonin trupe martirësh nga grupe të tjera. Të njëjtën nevojë nuk e
kishin marrë parasysh gjeneratat e mëparshme. Shumë vende të varrimit
të martirëve nuk ruheshin në kujtesë. Dëshira e madhe për disponimin e
lipsaneve ishte e mundur të realizohej me:
i) kërkimin e varreve të humbura
ii) me copëtimin e trupave të martirëve
iii) me hyrjen e tipeve krejt të reja të lipsaneve, d.m.th., lipsane me anë të prekjes
Një tjetër arsye bëri që të pranohej copëtimi i lipsaneve. Me kalimin e
kohës mbizotëronte mendimi se në qoftë se një shenjt i vetëm mund që me
ndërmjetimin e tij të kishte shumë sukses, atëherë shumë shenjtorë
bashkë munden që të kenë sukses më të madh. Në këtë mënyrë, filluan të
kenë dëshirën e pasjes së grupeve të shenjtorëve si p.sh., të 40
martirëve të Sebastisë, etj. Një prirje e tillë bëri të mundur mbledhjen
e lipsaneve nga martirë të shumtë të cilët nuk bënin pjesë në ndonjë
grupim të veçantë. Në këtë mënyrë u arritën edhe koleksione lipsanesh.
Perktheu: Thoma Shkira