Ikonat dhe lipsanet e shenjta, tradita kristiane
Në kishën e hershme, kundërshtimet përkundrejt nderimit të martirëve
dhe lipsaneve u kryen nga paganët dhe në vazhdim nga heretikët.
Përgjatë martirizimit të Shën Polikarpit, judenjtë donin të
shkatërronin lipsanin e martirit se mos ndoshta, siç thoshnin të
krishterët mos harronin të Kryqëzuarin dhe adhuronin martirin. Duket
direkt se që në fillim hebrenjtë kishin
konfuzion midis adhurimit të Krishtit dhe nderimit të Polikarpit, duke
thenë se të krishterët do të braktisnin Krishtin, dhe do të adhuronin
Polikarpin. Edhe paganët nga urrejtja dhe mania kundër të krishterëve,
nuk linin asnjë rast duke sjellë pengesa në shfaqjet dhe nderimin e të
krishterëve për martirët. Shkatërruan lipsanet dhe ndaluan të krishterët
të vizitojnë varret e martirëve. Gjithashtu paganët i ironizonin të
krishterët që nderonin lipsanet. Dimë se Julian Apostati tallte vizitat e
të krishterëve në varret e martirëve. Krisostomi i Hirshëm na kujton
këtë sjellje të paganëve për të mbështtetur besimtarët në dashurinë e
tyre për martirët.
Sigurisht, përgjatë të falurit të lipsaneve
të shenjta nga të krishterët bëheshin disa hiperbolizime, për të cilat
kundërshtojnë vetë etërit e kishës. Shën Athanasi i Madh në jetën e Shën
Andonit të Madh sillet kundër një zakoni që kishte mbizotëruar në
Egjypt. Në këtë zakon besimtarët nuk i varrosnin trupat e matirëve por i
mbështillnin me një pëlhurë dhe i ruanin në shtëpitë e tyre. Këtë zakon
Shën Athanasi nuk e konsideron të shenjtë dhe të ligjshëm.
Si
armiq kryesorë të lipsaneve të shenjta të martirëve, konsiderohen
Eunomianët me në krye Eunomin, episkop arian (+ 394). Jeronimi e
konsideron Eunomin lëvizës të të gjitha mendimeve që sillen kundër
martirëve e lipsaneve të tyre. Ndërsa episkopi i Amasisë, Asteri kthehet
kundër eunomianëve, të cilët përçmonin martirët, dhe lipsanet e shenjta
të tyre. Përçmim ndaj lipsaneve të shenjta treguan dhe ata që ishin
përreth Aetit. Gjithashtu, Efstathianët përçmonin mbledhjet e martirëve
në të cilat kryhej liturgjia dhe kujtimi i tyre. Arianët dhe hereticë të
tjerë i kundërviheshin martirëve dhe nderimit të tyre duke u ndikuar
nga racionalizmi që mbizotëronte në gjirin e tyre dhe që karakterizonte
mendimet e tyre kristologjike. Manihaistët dhe Paulikianët që erdhën nga
ata kundërshtonin ikonat, të falurit ndaj tyre si dhe nderimit të
lipsaneve. Paulikianët nuk nderonin profetët dhe shenjtorët e Dhiatës së
Vjetër.
Të njëjtin qëndrim mbanin dhe kundrejt shenjtorëve të
kishës. Flisnin kundër shenjtorëve duke thenë që nderi që u bëhet është i
pavend, sepse gjoja përbën braktisje të adhurimit të Perëndisë së
vetëm. Gjithashtu shprehen në mënyrë ironike për mrekullitë e
shenjtorëve. Për më tepër, Paulikianët thonin as Hyjlindësja e as
shenjtorët nuk do të shijojnë jetën e ardhshme. Të gjithë këta do të
gjykohen se bënin gjoja largimin e demonëve.
Në perëndim,
armiku kryesor i shenjtorëve dhe i lipsaneve të tyre ishte Vigjilanti i
Tuluzit, i cili përçmonte puthjen e ikonave, shkuarjen e besimtarëve në
varret e tyre dhe ndezjen e qirinjve. Të gjitha traditat e të
krishterëve, Vigjilanti i cilësonte idololatrike. Etërit e kishës iu
kundërvunë këtyre mendimeve duke bërë dallim midis lipsaneve të
përbashkëta dhe të lipsaneve të shenjtorëve. Lipsanet e martirëve janë
të nderuara, të panjollosura, mjete frymëmbajtëse të martirit. Herët u
qartësua se tjetër është falja adhuruese për personin e Zotit dhe tjetër
është shfaqja e dashurisë për nxënësit dhe imituesit e Krishtit. Sinodi
i Gangas në kanonin e 20-të të tij anatemizoi ata që “ Përçmonin
mbledhjet e martirëve në të cilat kryhej liturgjia dhe kujtimi i tyre”.
Rrezik serioz ishte dhe Ikonoklazma. Ikonoklastët akuzonin kishën se
gjoja fuste në faljen e ikonave një traditë antibiblike që rezultonte në
idhujtari. Kisha me mësimdhënien e etërve tregoi se tradita e ikonave
dhe nderimi i lipsaneve të shenjta është i hershëm aq sa dhe porositë e
Moisiut, ndërsa njëkohësisht rinovoi traditën me zhvillimin e teologjisë
së ikonës.
Moisiu duke përçuar porositë e Perëndisë dhe duke
ndaluar formimin e ngjashmërive dhe idhujve jepte njëkohësisht pothuajse
të tjera drejtime për formimin e “objekteve”, d. m.th., arkën e
dëshmisë brenda së cilës të vendoseshin pllakat e porosive, shkopi…etj.
Të gjitha këto shembulltyra (ngjashmëri) përbëjnë ikona që synojnë në
kujtimin e shumëllojshmërisë së dhuratave të Perëndisë për tek
hebrenjtë, “ Ikona, pra, ishin.”- thotë Shën Joan Damaskini.” Për kujtim
gjendeshin, jo si Perëndi, por shëmbylltyra të energjisë hyjnore”. E
njëjta funksionon dhe për gurët që morën më vonë hebrenjtë nga rrëkeja e
Jordanit.
Ndoshta nga sa na porositi Moisiu mund edhe të
krijohet ndonjë kundërshtim. Ky kundërshtim hiqet me kërkimin e frymës
së fshehur në fjalët e porosisë. “ Vëllezër, vërtet bini në kurth,
mashtroheni”-thotë Joan Damaskini, “ Ata që, nuk njohin shkrimet deri në
shkronja vdesin, ndërsa fryma jep jetë”. Me porositë ndaluese të
Perëndisë duhej që populli të qëndronte besnik në adhurimin e një
Perëndie. Për këtë, pas porosisë “Mos bëj idhuj!” shtohet “ Nuk ka
Perëndi të tjera përveç meje, dhe mos i adhuroni ato!”
Në të
kundët me krijimin e shëmbylltyrave, hebrenjtë nuk rrezikonin të
përfundonin në idhujtari përderisa ata mbështetin besimin më shumë. Për
besimtarët ikona jo vetëm që nuk përbën produkt idhujtarie, por mjet të
forcimit të besimit. Shën Joan Damaskini thotë në mënyrë të përmbledhur
se “ nuk është i ri zbulimi i ikonave dhe falja e tyre, por tradita e
vjetër e kishës”.
Mundësia e ikonizimit real të Perëndisë me
lendën rehabilitohet me heqjen e ndarjes së natyrave apo dallimit të
natyrës së krijuar dhe Perëndisë së pakrijuar në personin e Jisu
Krishtit. Krishti si Bir i Perëndisë dhe nga natyra ikonë e Perëndisë At
qëndron i papërshkruar. Por si bir i njeriut mbart trup njerëzor i cili
bëhet i përshkrueshëm.
Me ikonizimin e të gjitha ngjarjeve të
jetës së Jisuit mbi tokë informohet besimtari me veprën e madhe që kreu
Perëndia për shpëtimin e njerëzve. Në Dhiatën e Vjetër të ikonizuarat
përbënin shëmbulltyra të bamirësisë të Perëndisë. Hebrenjtë kishin dobi
të ikonizonin bamirësitë e Perëndisë. Në qoftë se ky ikonizim imponohej
për hebrenjtë, shumë më tepër imponohet për ngjarjet e Dhiatës së Re.
Ikonat shkruan triumfin e Krishtit për shpëtimin e njeriut.
“Sinodiku” I Sin. të 7-të Ek. Thotë si vijon: “ Tek ikonat shohim
pësimet e Zotit për ne, Kryqin, Varrin dhe Hadhin e vdekur dhe të
hidhëruar…”.
Për Ikonoklastët ishte skandali i lëndës. Të
ndikuar nga Docetistët, Manikianët dhe Paulikianët kërkonin adhurimin
shpirtëror. Kjo tezë përbën mohimin e personit që përbëhet nga trup dhe
shpirt, përmbajtje shpirtërore materiale. Ikonizimi i Krishtit për
orthodhoksët shpreh dogmën orthodhokse përkundrejt Nestorianizmit,
Monofisitizmit dhe të Apolinarizmit që e pranonin të mangët natyrën
njerëzore. Përgjatë ikonoklazmës kisha vuri re dyshimin e realitetit të
mishërimit dhe të gjithë Ekonomisë Hyjnore. Ikona e Krishtit përbën
dëshmi dhe shpallje të së vërtetës së mishërimit. Me kriteret e
kristologjisë së Nestorit dhe të Monofisitizmit, nuk mund të kuptojmë
ikonën e Krishtit sepse Nestorianët ikonizojnë vetëm natyrën njerëzorë
të Krishtit, ndërsa Monofisitët ikonizojnë dhe i ngatërrojnë që të dy
natyrat. Gjithashtu, mohimi i përshkrimit të ikonës së Krishtit
vetëkupton Docetizmin. Ikona, pra, nuk përbën shpikje të zografëve, por
shprehje të dogmës dhe të moralit të kishës. Ikonografit i takon nderi i
pikturimit, por kuptimi i ikonës u përket Etërve.
Ikona e
Hyjlindëses në kishën orthodhokse nuk kultivohet e pavarur nga dogma e
mishërimit siç dhe mësimdhënia përreth Hyjlindëses (Perëndilindëses).
Orthodhoksia nuk zhvilloi Mariologji të vecantë, por pa personin e
Virgjëreshës gjithmonë të lidhur me dogmën kristologjike. Ikona e
Hyjlindëses merr karakter dogmatik përderisa tregon dhe vërteton
mishërimin e Fjalës së Perëndisë. Kështu pra, ikonizimi i shenjtorëve ve
në dukje “ Pjesëtarët e lavdëruar të trupit mistik të Perëndinjeriut
Krisht”. Ikonat e shenjtorëve tregojnë dhe përjetimin e jetës së
Krishtit tek personat e ikonizuar, për këtë shenjtorët janë të pranishëm
në ikonat e tyre përderisa mbretërojnë bashkë me Krishtin përjetë.
Ekzistenca e shenjtorëve dhe ikonizimi i tyre se kisha nuk është thjesht
një organizëm apo një sinagogë, por realiteti i ri, “Krijesa e re”.
Theksuam rendësinë sotiriologjike të ikonizimit të ngjarjeve që
referohen në veprën e Krishtit. Thirrja e të krishterëve nga Perëndia
është të bëhen “ të ngjashëm me ikonën e Perëndisë” (Rom.8,29).
Me lindjen tonë natyrale “veshëm ikonën prej balte” që nuk pushon së
qëni ikona e Krijuesit. Me rilindjen tone shpirtërore ftohemi të “veshim
dhe ikonën e Qiellorit” (1 Kor. 15,49), d.m.th., të përbëjmë modelin e
Krishtit. Fenomeni i të bërit të ri kryhet brenda në Kishë. Shenjtët që
përbëjnë ushtrinë e zgjedhur të Krishtit dhe që kanë imituar Krishtin në
pësimet e tyre, lavdërohen me Atë dhe njëkohësisht ndërmjetojnë tek
Zoti për ribërjen dhe shenjtërimin e njerëzve.
Ndërsa përgjatë fazes
së pare të ikonoklazmës (726-780) u dallua Shën Joan Damaskini
(813-843) si mbështetës të ikonave të shenjta u dalluan dhe vëllezërit
Studitë, Theodhori dhe Josifi. Ky i fundit ishte dhe Kryepiskop i
Selanikut në kohën e Niqiforit dhe Leonit të 5-të.
Josifi duke
përballuar ikonoklastët e kohës së tij shpalos temat e mëposhtme: 1.
Faljen e lipsaneve dhe ndërmjetimin e shenjtorëve 2. Dobinë morale 3.
Themelon teologjikisht nderin që u përket ikonave
Josifi duke u
bazuar teologjikisht në Shkrimet e Shenjta për ndërmjetimet e
shenjtorëve në lidhje me nderin e dhënë në ikonat dhe në lipsanet e tyre
i bën thirrje veprimit kishtar dhe traditës dhe më në veçanti veprimit
të besimtarëve që nderojnë Shën Dhimitrin. Ata që erdhën për të nderuar
Shën Dhimitrin thoshte në një engomio për shenjtin kanë përshkruar për
shumë ditë një rrugë të gjatë, lane shtëpitë e tyre, fëmijët, prindërit,
punët. Ardhja e shumë njerëzve përbënte dëshmi të besimit të të
krishterëve në ndërmjetimet e martirit. Besimtarët me ndërmjetimet e
shenjtorëve marrin nga Perëndia “ energjitë e Hirit Hyjnor”.
Ndërmjetimi i shenjtorëve ka si kriter jetën e pastër. Pastërtia e
brendshme është kombinim i besimit në mishërimin e Fjalës, i Cili u
shfaq si njeri në mes të njerëzve, pati uri, pati etje, i erdhi keq,
pranoi rrahje dhe fshikëllima. Krishti pësoi tallje, përqeshje, goditje
dhe një vdekje të turpshme. Të gjitha këto I tregojmë me ikonat e
shenjta. Hyjnorja do të përsëriste dhe Josifi është e papërshkrueshme
dhe e pakuptueshme, por tregon “mishërimin, Fjalën e bërë njeri” për
shpëtimin. Ikonoklastët që nuk pranojnë të ikonizohen këto ngjarje,
është si të mohojnë ngjarjet shpëtimtare të besimit. Shenjtorët dhe
martirët e kishës që imituan Krishtin janë të denjë për nderim. Nuk
nguroi kryepiskopi Josif ta karakterizonte heretik dhe mohues të
pësimeve të Krishtit dhe të ekonomisë së mishëruar të tij edhe vetë
perandorin që nuk pranonte nderimin e ikonave dhe nderimin e lipsaneve
të shenjta.
Shenjtorët e hyjnizuar gjenden pranë Zotit
përjetësisht. Hyjnizimi në mësimdhënien orthodhokse nuk referohet vetëm
tek shpirti, por dhe në të gjithë trupin. Hiri që banon tek shenjtorët
shtrihet dhe në lipsanet e shenjta të tij. Le të shohim çfarë na thotë
Shën Simeon Teologu i Ri: “Shpirti i cili u denjësua të bëhet pjesëtar i
Hirit Hyjnor, përderisa u shenjtërua, sipas nevojës vazhdon të
shenjtërojë të gjithë trupin, duke u gjendur në të gjithë pjesët e tij.
Për këtë dhe Hiri i Shpirtit të Shenjtë, përderisa familjarizon
shpirtin, në të njëjtën mënyrë familjarizon edhe trupin e tij. Por deri
kur shpirti gjendet bashkë me trupin, Shpirti i Tërëshenjtë nuk
shndërron në lavdinë e tij përgjithësisht gjithë trupin sepse shpirti ka
nevojë të tregojë dëshirën e tij deri në fund të kësaj jete në qoftë se
vazhdon siç duhet me këtë hir të Shpirtit të Shenjtë. Po kur të vijë
fundi dhe të ndahet shpirti nga trupi, atëherë kur të mbarojë garën dhe
të fitojë shpirti dhe të ikë nga trupi me kurorën e pavdekësisë
përderisa mbaroi përfundimisht gara e tij, atëherë them, Hiri i Shpirtit
të Shenjtë familjarizohet dhe shenjtëron përgjithësisht të gjithë
trupin e atij shpirti dhe nëpërmjet këtij kockat e zhveshura në mënyrë
që lipsanet e shenjtorëve të bëhen burim shërimesh për çdo sëmundje.
Sepse kur shpirti gjendet bashkë me të gjithë Hyjninë, merr hir të
hyjshëm dhe bëhet dhe ai Perëndi sipas hirit.
Trupi mbetet i
vetëm pa shpirtin, vetëm me të hyjshmen dhe shfaq tek njerëzit energjitë
hyjnore dhe mrekullitë, sepse atëherë shpirti nuk është e mundur të
ketë në energjitë e tij ndonjë pengesë nga lidhja që kishte me trupin,
meqënëse është i ndarë prej tij, as trupi përsëri për shkak të shpirtit
nuk rëndohet nga ndonjë nevojë trupore si uria, etja apo diçka të
ngjashme. Por, përderisa këto të dyja, shpirti dhe trupi, u çliruan nga
çdo nevojë dhe ngacmim që kishin nga ajo lidhje midis tyre, prandaj
vepron Hiri i Shenjtë dhe tek njëri dhe tek tjetri pa ndonjë pengesë, si
të bëheshin krejt të Perëndisë dhe shpirti dhe trupi të cilat i
familjarizon Hyjnia nëpërmjet Mbretërisë së Tij siç ishin në këtë jetë
kur ishin bashkë që të dy.
Në kohën e ngjalljes së të vdekurve merr edhe trupi paprishjen, të cilën e dhuroi Perëndia tek shpirti , i cili u shenjtërua.
Kisha orthodhokse edhe në kohën pasbizantine duke besuar se ruante
traditën kishtare refuzonte çdo neoterizëm që vinte në kundërshtim me
shkronjën dhe frymën e traditës. Si antitradicionale e konsideronte
Kisha refuzimin e thirrjes së shenjtorëve nga Protestantët. Vërtetësia e
Kishës orthodhokse gjatë kësaj periudhe mbështetet në bazën teologjike
përgjatë periudhës ikonoklaste dhe sidomos me pikepamjet e Shën Joan
Damaskinit. Në kundërpërgjigjet ndaj anglikanëve referohet si më poshtë:
“ Zografisja (pikturimi) është historia e heshtur, siç dhe historia
është zografisje e goditur “.
Sipas Kishës orthodhokse “
Shoqëria e shenjtorëve” do të thotë jo vetëm shoqëria me të krishterët e
gjallë dhe të fjetur, por dhe me shenjtorë, dhe veçanërisht me
Virgjëreshën e lavdëruar. Këtë të vërtetë e deklaronin dhe përfaqësuesit
e Kishës Orthodhokse për heterodoksët me të cilët Kisha jonë ka dialog.
Përveç Këshillit të Edinburgut të vitit 1937 përfaqësuesit orthodhoksë
me deklarimin e tyre që vendosën në asamblenë e përgjithshme të
Këshillit Botëror të Kishave në Evanston më 1954 mbi temën kryesore të
Kongresit “ Krishti është shpresa e botës”, theksuan se shpresa jonë
themelohet në besimin kristian dhe shtuan “ Kjo mbështetet në bindjen se
Zoti interesohet personalisht për jetën njerëzore dhe për historinë
njerëzore”. Gjithashtu duke folur për termin “ Shoqëria e shenjtorëve’
theksuan se “ Kisha është shoqëria e madhe e shenjtorëve. Ne që jetojmë
dhe garojmë mbi tokë në shoqëri me renë e lavdëruar të martirëve, e
zbuluar përgjatë shekujve duke u fuqizuar nga ndërmjetimet e Hyjlindëses
dhe të shenjtorëve, të bashkuar kështu në adhurimin e shpëtimtarit tonë
Krisht”.
Perktheu: Thoma Shkira